- Voor vragen betreffende uw (aanvullende) verzekering kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar.
- Voor inhoudelijke vragen betreffende uw behandeling kunt u contact opnemen met uw behandelend specialist.
- Voor vragen over uw factuur kunt u contact opnemen met onze afdeling Centrale Zorgadministratie via tel: 088 – 4597812.
Als u niet bent verzekerd voor ziektekosten, wordt uw zorg niet vergoed en krijgt u de rekening thuisgestuurd.
Vraag eerst bij uw zorgverzekering na of zij de uitgevoerde behandeling daadwerkelijk vergoedt. Let op dat de zorgverzekering die geldig was bij aanvang van de DBC (zie aanvangsdatum), de juiste verzekering is. Een andere reden zou kunnen zijn, dat u geen (geldige) verwijsbrief had bij aanvang van de behandeling. Meer informatie zie: Rekening thuis gestuurd.
U bent verzekerd voor deze behandeling
Betaal de factuur niet en dien deze ook niet in bij uw zorgverzekeraar. Neem binnen 30 dagen contact op met de afdeling Centrale zorgadministratie van Zuyderland via tel: 088 – 4597812. Dat kan op werkdagen tussen 08.00 uur en 16.00 uur.
De kosten van de behandeling zullen daarna rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar worden ingediend.
Verwijsbrief vergeten in te leveren
Indien u de verwijsbrief vergeten bent in te leveren, kunt u dat alsnog doen. U kunt de factuur inclusief verwijsbrief toesturen naar de afdeling Centrale zorgadministratie van Zuyderland en dan zal de rekening ingediend worden bij uw zorgverzekering. t.a.v. Centrale Zorgadministratie, Heerlen Postbus 5500, 6130 MB Sittard-Geleen.
Bent u niet verzekerd voor deze behandeling?
U betaalt zelf de factuur binnen de gestelde betalingstermijn van 30 dagen.
Vraag een European Health Insurance Card (EHIC) aan bij uw verzekeringsmaatschappij. Andere voorkomende benamingen voor de EHIC zijn o.a. Europese Zorgpas, Europese Ziekteverzekeringskaart en Europese Verzekeringspas. Neem daarna contact op met onze Centrale Zorgadministratie via tel: 088 – 4597812.
Zuyderland Medisch Centrum heeft geen contracten met buitenlandse verzekeraars. Woont u in Europa, dan kunt u bij uw verzekeraar (buiten Nederland) een European Health Insurance Card (EHIC) pasje aanvragen, hiermee wordt spoedzorg vergoed.
Indien u in het ziekenhuis geholpen wordt voor planbare zorg, dan dient u voor aanvang van de behandeling een machtiging aan te vragen bij uw zorgverzekeraar.
Indien u geen machtiging heeft voor de planbare zorg, dan zult u de factuur thuis ontvangen. Zie informatie “rekening thuis gestuurd” en “passantentarieven”.
Voor medisch specialistische zorg in het ziekenhuis hebt u een verwijzing nodig. Zonder geldige verwijzing zijn de kosten voor eigen rekening. Bij spoedeisende zorg is er geen verwijsbrief nodig. Meer informatie is terug te lezen op: Verwijsbrief noodzakelijk.
In een aantal gevallen betaalt u zelf (een gedeelte van) de behandeling. De kosten die uzelf moet betalen, kunnen betrekking hebben op uw eigen risico, uw eigen bijdrage volgens de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering óf er kunnen kosten in rekening worden gebracht als er sprake is van ‘onverzekerde zorg’. Ook als u niet verwezen bent, bijvoorbeeld door de huisarts of een specialist, dient u de kosten zelf te betalen.
Om uw ziekenhuisfactuur bij uw zorgverzekeraar te kunnen indienen, is een geldige verwijsbrief van uw huisarts of behandeld specialist verplicht. Indien u geen (geldige) verwijsbrief hebt, wordt u als ‘zelfverwijzer’ aangemerkt en zal u uw ziekenhuisfactuur thuis ontvangen. U moet de factuur zelf betalen binnen de gestelde betalingstermijn van 30 dagen.
De DBC-tarieven zijn in samenspraak met uw zorgverzekering tot stand gekomen. Voor de geleverde zorg ontvangt u een factuur. Op de factuur kunt u terugvinden op basis van welke zorgactiviteiten de factuur tot stand is gekomen.
- Als u vraagtekens heeft bij de door u ontvangen factuur, kunt u contact opnemen met de afdeling facturering van de Centrale Zorgadministratie via: 088 – 4597812. Zij zullen voor u nakijken of de factuur correct is.
- Als u bezwaar wilt aantekenen tegen de hoogte factuur, kunt u contact opnemen met uw zorgverzekering.
- Als u bezwaar wilt maken tegen een slechte medische behandeling, dan kunt u een klacht indienen bij Patiëntenservice. Meer informatie: Klacht indienen.
Een patiënt komt in het ziekenhuis, bijvoorbeeld na verwijzing van de huisarts of via de Spoedeisende hulp (SEH). Een medisch specialist stelt vervolgens een diagnose. Op basis daarvan opent hij een DBC-zorgproduct.
Op dat moment staat nog niet vast welk bedrag de patiënt of zijn zorgverzekeraar uiteindelijk moet betalen. Welk DBC-zorgproduct uiteindelijk geldt, is afhankelijk van verschillende factoren, bijvoorbeeld of een patiënt overnacht in het ziekenhuis en of hij/zij wordt geopereerd. Pas nadat de behandeling is afgelopen, wordt op basis van alle vastgelegde informatie het uiteindelijke DBC-zorgproduct vastgesteld.
Zorgaanbieders sturen de gegevens over de geleverde zorg naar een ‘’grouper’’. Een grouper is een landelijk registratie- en computerprogramma. Op basis van die gegevens stelt de grouper een DBC-zorgproduct samen. Die uitkomst wordt teruggestuurd naar het ziekenhuis. Het ziekenhuis stuurt vervolgens de rekening naar u of uw zorgverzekeraar.
De startdatum van het DBC-zorgproduct is de datum van de eerste zorgactiviteit die heeft plaatsgevonden. Die zorgactiviteit kan geweest zijn vóór het eerste consult in het ziekenhuis, bijvoorbeeld een laboratoriumonderzoek van uw bloed dat eerder werd afgenomen.
Een DBC-zorgproduct kan maximaal 120 dagen openstaan. Na afloop van die periode wordt het DBC-zorgproduct afgesloten en de rekening opgesteld.
Indien u langer onder behandeling blijft, dan wordt er opnieuw een DBC gestart. De startdatum van de DBC voor de vervolgbehandeling sluit aan op de afsluitdatum van uw voorgaande DBC. De startdatum van de vervolg-DBC is dus niet gelijk aan het eerstvolgende ziekenhuisbezoek.
Let op: de einddatum hoeft dus niet altijd de laatste dag van de behandeling te zijn, máár is de dag dat de DBC-termijn afloopt. Ziekenhuizen dienen na sluiting van het DBC-zorgproduct de rekening in bij de zorgverzekeraar.
De startdatum van het DBC-zorgproduct is de datum van de eerste zorgactiviteit die heeft plaatsgevonden. Die kan zijn geweest vóór het eerste consult in het ziekenhuis. Bijvoorbeeld een laboratoriumonderzoek van uw bloed dat eerder werd afgenomen. Zo is het dus mogelijk dat u op de startdatum van het DBC-zorgproduct, de datum die te zien is op de factuur, niet in het ziekenhuis bent geweest.
De startdatum van een vervolg DBC-zorgproduct is daarentegen niet de datum waarop de eerste vervolg-zorgactiviteit heeft plaatsgevonden. De startdatum van een vervolg DBC-zorgproduct is de datum die aansluit op de voorafgaande DBC. DBC en vervolg-DBC sluiten dus wat betreft datum altijd op elkaar aan.
Behandelingen kennen verschillende doorlooptijden. Sommige zijn korter en anderen zijn langer. Er zijn wettelijke looptijden voor het afrekenen van behandelingen (DBC’s).
Daarnaast is de zorgverlener ook afhankelijk van de prijsafspraken die gemaakt worden tussen ziekenhuis en zorgverzekering. Die prijsafspraken zijn helaas vaker pas later bekend, waardoor het ziekenhuis ook dan pas kan starten met factureren.
Uw behandeling in het ziekenhuis wordt gedeclareerd door middel van één of meerdere behandeltrajecten (DBC-zorgproducten), die elkaar opvolgen. De startdatum van ieder behandeltraject is leidend voor de vergoeding. Het ziekenhuis declareert ieder DBC-zorgproduct bij de zorgverzekeraar, waar de patiënt op de startdatum van het DBC-zorgproduct is verzekerd. Als u dus tijdens een behandeltraject overstapt, dan declareert het ziekenhuis dat behandeltraject bij uw vorige zorgverzekeraar. Informeert u dus goed bij uw huidige en eventuele nieuwe zorgverzekeraar, wat de gevolgen kunnen zijn voor de vergoeding van reeds geplande en gedane behandelingen.