De visie en missie van de CR
De Cliëntenraad komt op voor de gemeenschappelijke belangen van de patiënten van Zuyderland MC en hun wettelijke vertegenwoordigers. Daarnaast heeft de Cliëntenraad een open oog en oor voor familie, begeleiders/mantelzorgers en bezoekers.
Over ontwikkelingen in de organisatie die de patiënt aangaan denken we mee en brengen we gevraagd en ongevraagd advies uit aan de Bestuursraad van Zuyderland MC. De CR richt zich daarbij vooral op strategische en tactische aspecten en in beginsel niet op zaken van uitvoerend niveau.
Naast haar adviestaak ziet de Cliëntenraad ook een rol weggelegd in het in- en extern volgen van voor patiënten (mogelijk) relevante ontwikkelingen en trends.
Samenvattend wil de CR actief, laagdrempelig en duidelijk zichtbaar betrokken zijn met alle zaken binnen het ziekenhuis die patiënten aangaan. In dat kader wil de CR werken aan haar bekendheid onder en in contact treden met diverse patiëntengroepen om zo daadwerkelijk als vertegenwoordiger van hen te kunnen optreden. CR leden nemen om die reden deel aan spiegelbijeenkomsten met patiënten, bezoeken met regelmaat patiëntenpanels, zijn geïnformeerd over de uitkomsten van patiënttevredenheidsonderzoek en zijn lid van de kerngroep Dialoog met de Samenleving.
Visie clientenraad 2021
Samenstelling
De CR streeft ernaar in zijn samenstelling representatief te zijn voor de patiënten uit de regio. De leden zijn ervaringsdeskundig en weten uit eigen ervaring, of van anderen, wat het betekent om patiënt te zijn in het ziekenhuis. Tevens wordt gelet op voldoende diversiteit in deskundigheid en achtergrond.
- Loes Sieben Voorzitter
Voordat ik een aantal jaren geleden voorzitter werd van de Cliëntenraad, heb ik bijna 40 jaar in voortgezet en hoger onderwijs gewerkt. Eerst als docent Nederlands en de laatste jaren als directeur van een middelbare school. Mijn werkend leven begon ik heel lang geleden als EEG-laborante in het toenmalige De Wever ziekenhuis; daar maakte ik voor het eerst kennis met de gezondheidszorg, een sector die me altijd is blijven boeien. Nu aan het eind van mijn carrière ben ik weer terug in de zorg waar ik me inzet voor de belangen van patiënten en hun naasten. Bij alle voorgelegde beslissingen en beleidsvoorstellen stelt de Cliëntenraad de kernvraag: Wat betekent dit voor de patiënt, wordt de patiënt er beter van, ondervindt hij meer comfort en/of ervaart hij dat de zorg om hem of haar draait. Pas als al die vragen naar tevredenheid zijn beantwoord adviseert de cliëntenraad positief over het voorgenomen besluit. Is er voor de patiënt en de continuïteit van de zorg geen voordeel te behalen dat luidt ons advies: “Niet doen”. Voor ons draait het immers om de patiënt.Met veel enthousiasme zetten we ons in om de zorg voor de patiënt en zijn naasten elke dag een beetje beter te maken.
- Jane Cramm Lid
Ik ben hoogleraar Persoonsgerichte zorg aan Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ik heb een bachelor in gezondheidswetenschappen, een master in gezondheidsmanagement en een doctoraat in socio-medische wetenschappen van de Erasmus Universiteit. Onderzoek naar Persoonsgerichte zorg en diversiteit staat binnen mijn gehele carrière centraal.Daarnaast kom ik als patiënt en mantelzorger vaak in aanraking met Zuyderland Medisch Centrum en ervaar ik ook in die rol wat het betekent om patiënt te zijn en hoe moeilijk het soms is om je verhaal goed voor het voetlicht te krijgen bij zorgverleners. “Als ik dat al lastig vind terwijl ik me 40 uur in de week bezig houd met Persoonsgerichte zorg, hoe moeilijk is het dan voor mensen die veel minder bekend zijn met de zorg?”. Dat is dan ook een belangrijke drijfveer voor mij om betrokken te zijn bij de Cliëntenraad. Om ook de stem van de kwetsbare groepen in de samenleving te vertegenwoordigen. Ik heb vanuit de Cliëntenraad als aandachtsgebieden Persoonsgerichte zorg, Safety 2, voeding, patiëntenpanels en patiëntenparticipatie in wetenschappelijk onderzoek.
- Jos Derhaag Lid
Ik ben sinds 2020 lid van de Cliëntenraad. Ik werk als Director of Facility & Prevention Officer voor de grootste, internet apotheek van Europa, daarnaast ben ik actief in het sociale- en verenigingsleven in verschillende rollen (voorzitter, penningmeester en secretaris). Sinds meer dan 25 jaar ben ik werkzaam in de logistieke en facilitaire wereld. Steeds in verschillende werkvelden en sectoren zoals zorg, onderwijs en overheid. Graag wil ik mijn kennis en ervaring in de verschillende werkvelden en sectoren inzetten ten behoeve van de cliënten van Zuyderland. Ik vind het belangrijk dat de omgeving en de omstandigheden waarin / waaronder de zorg wordt uitgevoerd excellent genoemd kan worden. Ik ben binnen de Cliëntenraad contactpersoon voor de OR, financiën, facilitaire zaken (denk hierbij aan o.a. vastgoed, voeding, groen & veiligheid) en het Patiëntenportaal / ICT (denk hierbij aan E-Health en Innovatielab).
- Pauline Jansen Lid
Ik ben sinds 2013 lid van de Cliëntenraad. Ik werk als arbeidsdeskundige in de private sector en ben lid van de Ondernemingsraad van een groot bedrijf met meer dan 5000 werknemers, dat diensten aanbied op het gebied van verzuimbegeleiding, inzetbaarheid en gezondheid. Tot 2020 was ik bestuurslid van de Zorg van de Zaak Foundation en lid van het bestuur van het CMWW (Centrum voor Maatschappelijk Werk, Welzijnswerk en Peuteropvang).Voordat ik startte als arbeidsdeskundige deed ik expertise op als leidinggevende en coach/adviseur voor diverse directies vanuit mijn functies als clustermanager werkgelegenheidsprojecten en coördinator en projectleider vrouw en techniek. Als arbeidsdeskundige zoek ik steeds naar een zo optimaal mogelijk re-integratieresultaat voor de arbeidsongeschikt geraakte werknemer.Ik maak me in de Cliëntenraad onder andere sterk voor goede communicatie tussen patiënt en zorgaanbieder. Als patiënt en mantelzorger weet ik, uit eigen ervaring, hoe belangrijk dat is.Ik heb vanuit de Cliëntenraad als aandachtsgebieden: ethische zaken en pastorale zorg, de Academie voor patiënt & mantelzorger en de Businessclub Zuyderland.
- Ingrid Henssen Lid
Ik ben sinds 2013 lid van de Cliëntenraad. Ik werk als arbeidsdeskundige in de private sector en ben lid van de Ondernemingsraad van een groot bedrijf met meer dan 5000 werknemers, dat diensten aanbied op het gebied van verzuimbegeleiding, inzetbaarheid en gezondheid. Tot 2020 was ik bestuurslid van de Zorg van de Zaak Foundation en lid van het bestuur van het CMWW (Centrum voor Maatschappelijk Werk, Welzijnswerk en Peuteropvang).Voordat ik startte als arbeidsdeskundige deed ik expertise op als leidinggevende en coach/adviseur voor diverse directies vanuit mijn functies als clustermanager werkgelegenheidsprojecten en coördinator en projectleider vrouw en techniek. Als arbeidsdeskundige zoek ik steeds naar een zo optimaal mogelijk re-integratieresultaat voor de arbeidsongeschikt geraakte werknemer.Ik maak me in de Cliëntenraad onder andere sterk voor goede communicatie tussen patiënt en zorgaanbieder. Als patiënt en mantelzorger weet ik, uit eigen ervaring, hoe belangrijk dat is.Ik heb vanuit de Cliëntenraad als aandachtsgebieden: ethische zaken en pastorale zorg, de Academie voor patiënt & mantelzorger en de Businessclub Zuyderland.
- Jos Schreurs Lid
Ik ben sinds mei 2018 lid van de Cliëntenraad. Ik ben ruim 43 jaar werkzaam geweest als trainer en manager binnen de overheid op het gebied van bejaardenzorg, HRM, fiscale (internationale) toezichtprocessen, personal coaching, coachend leiderschap, zelforganiserende teams en voortdurend verbeteren. Daarnaast ben ik steeds maatschappelijk betrokken geweest in en bij diverse besturen en medezeggenschapsorganen. Vanuit die brede inzetbaarheid en betrokkenheid ben ik altijd op zoek naar nieuwe uitdagende werkvelden waarin ik een bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling en kwaliteit van de organisatie ten gunste van de cliënt. Kortom in dit geval: een klantvriendelijk en kwalitatief hoogstaand ziekenhuis waarin de patiënt zo optimaal mogelijk gehoord en geholpen wordt. En een ziekenhuis dat ook op de langere termijn die goede zorg kan blijven leveren samen met de hele keten. Ik ben binnen de Cliëntenraad aanspreekpunt voor de GCR, financiën, Mijn Zuyderland, E-health, kwaliteit en veiligheid, dialoog met de samenleving en de anderhalve lijnszorg.
- Monique Murrer- Hameleers Lid
- Ambtelijk secretariaat & secretariaat:
Annelies Driessen & Sanne Nelissen
Portefeuilleverdeling
De Cliëntenraad bestaat uit 7 leden die elk eigen portefeuilles hebben. De portefeuilles sluiten aan bij Zuyderland als organisatie en behelzen zo alle belangrijke thema’s voor patiënten. De CR heeft voor de komende jaren thema’s gekozen die aansluiten bij de strategie en doelen van Zuyderland MC. In onze contacten vragen we nadrukkelijk aandacht voor deze thema’s. Ook buiten het ziekenhuis zijn er contacten, bijvoorbeeld met collega’s van andere ziekenhuizen, patiëntenorganisaties en landelijke instellingen. De CR heeft daarom de werkzaamheden opgesplitst in verschillende aandachtsgebieden.
Bekijk hier het overzicht van de aandachtsgebieden>>
De Cliëntenraad aan het werk
De CR vergadert een keer per maand: zowel strategische, tactische en operationele onderwerpen worden hier besproken, gevolgd en teruggekoppeld. Er vindt instemming plaats en er wordt gevraagd dan wel ongevraagd advies gegeven. De CR overlegt maandelijks met het bestuur van het ziekenhuis, maar ook met de verschillende afdelingen binnen de totale organisatie. De CR sluit aan bij strategiedagen en vraagt voortdurend aandacht voor het belang van de patiënt. In een aantal commissies en werkgroepen nemen leden van de CR zitting, met als opdracht de ontwikkelingen en voorstellen te beoordelen vanuit het perspectief van de patiënt. De CR gaat niet in op individuele klachten van patiënten, hiervoor kunt u terecht bij de klachtenfunctionaris. Ook het informeren van een individuele patiënt is geen taak van de CR.
Procedure vacaturestelling
De leden worden verkozen via officiële vacaturestelling. Deze wordt op de informatiekanalen gedeeld.
Jaarverslagen
Reageer!
De Cliëntenraad is zeer geïnteresseerd in uw mening over zaken die van belang zijn voor patiënten van Zuyderland Medisch Centrum. Heeft u een advies of opmerking over een behandeling, de verpleging, de opvang of ondersteuning van patiënten, dan kunt u deze naar de Cliëntenraad sturen. U kunt per e-mail contact met ons opnemen: clientenraad@zuyderland.nl.