- Zuyderland
- Specialismen en afdelingen
- Geestelijke Gezondheidszorg
- Algemene informatie GGZ
Algemene informatie GGZ
Het wettelijke eigen risico voor GGZ zorg bedraagt in 2020 385 euro per jaar (in uw eigen polis kunt u een hoger bedrag aan eigen risico hebben afgesproken.
Zuyderland GGz biedt geen behandeling aan die niet wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Voor 2020 heeft Zuyderland GGz met alle (grote) zorgverzekeraars een contract, zijnde CZ, VGZ, Zilveren Kruis, Menzis, Multizorg en DSW. Dit betekent dat de kosten voor uw behandeling vergoed worden vanuit uw basisverzekering. Onder deze zorgverzekeraars vallen meerdere andere merken zorgverzekeringen. Wij adviseren u om voor de zekerheid te controleren op de site van uw zorgverzekeraar of zij een contract hebben afgesloten met Zuyderland GGz.
Onze wachttijden verschillen per team en per locatie. Bekijk de uitgebreide informatie over onze wachttijden. Deze informatie wordt maandelijks geactualiseerd.
Het BSN is een uniek en persoonsgebonden nummer en vervangt het sofinummer. Het BSN heeft een paar belangrijke voordelen: betrouwbare en veilige uitwisseling van patiëntgegevens, voorkomen van persoonsverwisseling, betere bescherming tegen identiteitsfraude. Ook zorgverzekeraars gebruiken het nummer.
Alle patiënten/cliënten van Zuyderland Medisch Centrum moeten zich éénmalig identificeren.
Identificatie kan gedurende uw opname of bij uw eerstvolgende bezoek aan het Zuyderland Medisch Centrum. Voor identificatie dient u een geldig legitimatiebewijs mee te nemen zoals een paspoort, Nederlands rijbewijs, identiteitskaart of vreemdelingendocument. Uw BSN-nummer staat in deze documenten. Een verzekeringspas is niet voldoende.
Wanneer u geen (geldig) legitimatiebewijs bij u hebt dan krijgt u van ons een herinneringsbrief mee. U dient zich alsnog te identificeren binnen de aangegeven termijn, anders loopt u het risico dat u zelf de rekening krijgt.
Uw BSN-nummer mag alleen gebruikt worden door de zorgverlener die u behandelt of door de zorgverzekeraar waarbij u staat ingeschreven. Kijk voor meer informatie op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/wat-is-het-burgerservicenummer-bsn
Zuyderland GGz gebruikt voor het meten van cliënttevredenheid een vragenlijst genaamd de CQ index. Daarnaast organiseren we met regelmaat spiegelbijeenkomsten waar cliënten van een bepaald team tijdens een bijeenkomst feedback kunnen geven aan de medewerkers van het team.
U waardeert onze zorg met een 7,7 (gemiddelde CQ index 2018). Onze basis GGz cliënten waarderen onze zorg met een 8,4 (gemiddelde CQ index 2018). Hier zijn we blij mee. Verbeteren van de kwaliteit van zorg blijft echter voortdurend onder onze aandacht. Opmerkingen van onze cliënten nemen we dan ook ter harte.
Zuyderland GGz heeft een eigen Cliëntenraad. Zij voorziet de organisatie van gevraagd en ongevraagd advies over het beleid. Het uitgangspunt daarbij is welke gevolgen het veranderend beleid heeft voor cliënten. Daarin probeert de Cliëntenraad een goede afweging te maken tussen de belangen van de cliënten én de belangen van de organisatie.
Het familiebeleid is binnen Zuyderland GGZ volop in ontwikkeling. Uit onderzoek blijkt dat wanneer we familie en naasten betrekken bij de behandeling en begeleiding dit een positief effect heeft op het herstel. Familieleden en naasten hebben vaak jarenlange, waardevolle ervaring opgedaan in de omgang met en de bejegening van hun familielid. Ervaring waar wij als hulpverleners veel van kunnen leren. Door een goede samenwerking tussen cliënt, familie, naasten en zorgverleners willen wij de zorg zo optimaal mogelijk maken. Meer informatie over ons familiebeleid vindt u in onze folder Informatie voor naastbetrokkenen.
Als een familielid of iemand in uw omgeving psychiatrische problemen heeft, kan dat heel belastend zijn. U maakt zich zorgen en hebt veel vragen. Over het ziektebeeld en de behandeling, of over de manier waarop u zelf met de problemen kunt omgaan. Misschien bent u niet tevreden over de behandeling of over de manier waarop u daarbij wordt betrokken. Voor al deze zaken kunt u terecht bij de familievertrouwenspersoon.
De familievertrouwenspersoon luistert naar uw kant van het verhaal en geeft antwoord op uw vragen. Ook kan de familievertrouwenspersoon bemiddelen als u het niet eens bent met het behandelteam.
De familievertrouwenspersoon bij Zuyderland GGz locatie is Truus Bijker, telefoonnummer : 06 11 151 132.
Werkdagen: maandag, dinsdag en donderdag.
De familievertrouwenspersoon is in dienst van de LSFVP en heeft een onafhankelijke positie.
Landelijke Stichting Familievertrouwenspersonen
Advies- en hulplijn: 0900 333 2222 (10 ct. pm)
Verblijft u bij Zuyderland GGz? Of hebt u te maken met verplichte zorg thuis? Dan hebt u recht op advies en bijstand van een pvp. De afkorting pvp staat voor patiëntenvertrouwenspersoon. U kunt bij een pvp terecht met vragen en klachten over de zorgverlening. Bijvoorbeeld over de manier waarop met u wordt omgegaan, verplichte medicatie, de hygiëne op de afdeling of vrijheidsbeperkingen. De pvp kent uw rechten en komt voor u op. De ondersteuning van een pvp is gratis. De pvp is niet in dienst van Zuyderland GGz, maar van de onafhankelijke Stichting PVP.
De pvp voor onze organisatie is Jeanne van der Leij. U kunt haar bereiken op telefoonnummer 06 – 22911532 of via email j.vd.leij@pvp.nl
Meer informatie kunt u lezen in deze folder.
Zuyderland GGz is in het bezit van het branchecertificaat HKZ. Het HKZ keurmerk heeft betrekking op het kwaliteitsmanagementsysteem van de organisatie. Zo’n systeem heeft een organisatie nodig om kwaliteit goed te kunnen managen. Het HKZ keurmerk maakt zichtbaar dat het kwaliteitsmanagementsysteem voldoet aan eisen die vanuit de sector zelf, door financiers, patiënten/consumenten en de overheid worden gesteld. Dit is vastgesteld door een onafhankelijke certificatie-instelling. Het keurmerk biedt een basisgarantie voor kwaliteit. De gecertificeerde instelling heeft het werk zodanig georganiseerd, dat aan alle voorwaarden is voldaan om optimale zorg te kunnen leveren. Het perspectief van de cliënt is daarbij altijd het vertrekpunt. Het HKZ Keurmerk betekent dat een organisatie:
- de zaken intern goed op orde heeft
- de klant principieel centraal stelt
- betrouwbare resultaten kan presenteren
- voortdurend werkt aan het verbeteren van de zorg- en dienstverlening
Het kwaliteitsstatuut maakt inzichtelijk hoe Zuyderland GGz gepaste zorg aan u levert. We geven in ons kwaliteitsstatuut aan hoe processen lopen en kwaliteit geborgd wordt, zodat uw behandelproces soepel verloopt. Hierbij speelt uw regiebehandelaar een belangrijke rol. Ons kwaliteitsstatuut is opgesteld aan de hand van het landelijk vastgestelde model kwaliteitsstatuut GGz. Ons Kwaliteitsstatuut.
Als u zorg krijgt van Zuyderland GGz, maakt u met ons afspraken over de zorg en zo nodig over het verblijf in de instelling. Bij die afspraken horen in elk geval de algemene leveringsvoorwaarden GGz. Dat zijn eigenlijk de kleine lettertjes bij de afspraken die u hebt gemaakt over de behandeling of begeleiding en eventueel verblijf in Zuyderland GGz. In de algemene leveringsvoorwaarden GGz staat niet welke zorg u nodig hebt, maar wel waar Zuyderland GGz, en ook u, zich aan moeten houden. Naast de voorwaarden geldt natuurlijk wat wettelijk is geregeld. Bekijk de uitgebreide versie van de Leveringsvoorwaarden GGz. Uiteraard kunt u de algemene leveringsvoorwaarden GGz ook op papier krijgen. Vraag er naar bij uw hulpverlener.
Tijdens uw behandeling bij Zuyderland GGz vragen wij u regelmatig om een vragenlijst in te vullen. Dit is een ROM-vragenlijst. ROM staat voor Routine Outcome Measurement. Met behulp van een ROM-vragenlijst meten wij op vastgestelde momenten de effecten van een behandeling en de cliënttevredenheid. Zo kunnen wij de kwaliteit en effectiviteit van onze zorg verder verbeteren. Ook voldoen wij hiermee aan kwaliteitseisen die vanuit de overheid en verzekeraars gesteld worden aan GGZ-instellingen.
Leven in Verandering (LIV) bestaat uit een groep enthousiaste mensen die herstel-ondersteunende activiteiten aanbieden. Dit kan variëren van een praatje met een kopje koffie, een sociale activiteit tot een uitgebreide cursus. LIV bestaat voor een groot deel uit ervaringsdeskundigen en daarnaast uit zorgprofessionals verbonden aan Zuyderland GGz. De ervaringsdeskundigen nemen een prominente rol in bij het bieden van ondersteuning en voorlichting, en daarmee bij herstel op weg naar een positieve gezondheid. Iedereen kan bij LIV terecht, je hoeft hiervoor niet in behandeling te zijn bij Zuyderland GGz.
Meer weten? Check de website www.leveninverandering.nl
Klik hier voor het Beleidsplan Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.