Zuyderland doet mee met campagne ‘3 goede vragen’
26 jan 2017De afdeling Orthopedie en Borstcentrum Zuyd starten als eerste binnen Zuyderland Medisch Centrum met de bewustwordingscampagne ‘3 goede vragen’. 3 goede vragen is een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland en Federatie Medisch Specialisten.
De campagne is in het leven geroepen om u te helpen bij het gesprek met uw zorgverlener én om de dialoog tussen u en de zorgverlener te verbeteren. De 3 goede vragen zijn:
1. Wat zijn mijn mogelijkheden?
2. Wat zijn de voordelen en nadelen van die mogelijkheden?
3. Wat betekent dat in mijn situatie?
Hulpmiddel bij besluitvorming
De vragen dienen als steuntje in de rug tijdens een gesprek en bieden u ondersteuning bij de besluitvorming. Welke mogelijkheden heeft u? Zijn er alternatieven? Of is afwachten ook een optie? Wat zijn de voor- en nadelen van elke optie? En wat past het beste bij uw persoonlijke omstandigheden?
Informatie is noodzakelijk om een goede afweging te kunnen maken. Het stellen van de juiste vragen helpt u daarbij. En net dat is vaak moeilijk als u ongerust bent tijdens een ziekenhuisbezoek. De campagne 3 goede vragen biedt een leidraad om het gesprek aan te gaan en samen te beslissen wat het beste past. Want alleen als u goed geïnformeerd bent, kunt u de juiste keuze maken!
Enquête
Wij horen graag of u de ‘3 goede vragen’ als leidraad heeft gebruikt tijdens het gesprek op de polikliniek. Als u de spreekkamer verlaat kunnen wij u mogelijk vragen mee te doen aan een korte, anonieme enquête. Laat ons weten of u de vragen een handig hulpmiddel vindt en denk met ons mee!
Meer weten? Ga naar www.3goedevragen.nl
meepraten over uw ervaringen?
Sinds augustus wordt in Zuyderland Medisch Centrum op alle poliklinieken het hulpmiddel 3 Goede Vragen ingezet. Het dient als hulpmiddel bij het goed verlopen van uw gesprek met de arts.
Heeft u ervaring met de 3 Goede Vragen en wilt u ervaring met ons delen? Samen met andere patiënten praat u over wat u goed vindt aan dit hulpmiddel en wat niet, of wat beter kan.