Ga naar hoofdinhoud

Nieuw e-book geeft unieke inkijk in communicatie-aanpak Zuyderland tijdens coronacrisis

29 mrt 2021

Zuyderland stelt vanaf vandaag voor iedereen die geïnteresseerd is, een bijzondere digitale uitgave ter beschikking over de communicatie gedurende de coronacrisis in het voorjaar van 2020. Het interactieve e-book werd maandagmorgen aan bestuursvoorzitter David Jongen overhandigd en biedt managers en communicatieprofessionals, in en ook buiten de zorg, handvatten voor communicatie in langdurige crisissituaties.

Het e-book geeft een goed beeld van de omstandigheden waarin de communicatie zich bij Zuyderland afspeelde. Aan de hand van verhalen van tal van betrokkenen belicht schrijfster van het boek Karin Dormans onze grote zorgorganisatie: zo’n 10.000 Zuyderlanders in diverse ziekenhuislocaties, acht zorgcentra, zeven zorglocaties, Thuiszorg, Huishoudelijke Hulp, twee hospices, revalidatie en GGZ.

Menselijk gezicht
De in- en externe communicatie en de betekenis van de communicatie tijdens de omvangrijke en buitengewoon langdurige crisis van vorig voorjaar, staat centraal in het boek. ‘Zuyderland was vanaf het begin van de coronacrisis aansprekend in beeld’, stelt de schrijfster. ‘Het is uitzonderlijk dat een organisatie tijdens zo’n zware crisis toch de ruimte neemt om met zijn stakeholders in contact te blijven. Als communicatieprofessional weet ik hoe moeilijk én belangrijk het is om juist dan de blik van buiten naar binnen te behouden.’ Manager Communicatie en Marketing Zuyderland, Stef Petit: ‘De zorg is een wereld op zich. Het is steeds weer een uitdaging om mensen te betrekken bij de uitdagingen van een organisatie als de onze. Zeker in crisistijd is het echter essentieel om zichtbaar en bereikbaar te blijven en een menselijk gezicht te behouden.’

Interactief concept
Niet alleen de inhoud van het e-book is verrassend, ook het concept is innovatief. De lezer kan een eigen weg door het e-book kiezen en kan afwisselen tussen achtergrondinformatie en verhalen. De lezer kan als het ware door de verhalen én door de aanpak van de crisis ‘zappen’. De lessen over de bijzondere crisisaanpak bij Zuyderland staan in een apart hoofdstuk.

Persoonlijk, intens en professioneel
‘De interviews heb ik in de periode vóór de tweede golf gehouden, zegt Dormans. ‘Doordat de crisis toen nog nadreunde, zijn het persoonlijke, intense verhalen geworden. De professionaliteit, de emoties, de posities en de perspectieven van binnen en buiten de organisatie: met al die aspecten heb je als communicatieprofessional te maken. Gedurende een crisis die zo lang duurt en die zo diep ingrijpt, vraagt het een hoge mate van professionaliteit om daar goed mee om te gaan. Collega’s kunnen leren van wat Zuyderland op dit vlak heeft gepresteerd.’

Het e-book is vanaf nu te lezen op: www.zuyderland.nl/e-book