- Zuyderland
- Ziekenhuis
- Patiënt en Bezoeker
- Patiëntinformatie
- Persoonsgerichte zorg
- Betekenisvolle patiëntervaring
Betekenisvolle patiëntervaring
We willen graag de best passende zorg voor u leveren. Hierbij streven we ernaar om uw ervaring zo betekenisvol mogelijk te laten zijn. Om uw ervaring in kaart te brengen, hebben we een patiënttevredenheidsonderzoek en houden we gesprekken met u en zorgmedewerkers. Zo kunnen we onze zorg blijven verbeteren. Daarnaast hebben we aandacht voor wie ú bent en niet alleen uw ziekte. Hoe doen we dit? Lees het hieronder!
Het patiënttevredenheidsonderzoek is een vragenlijst die u ontvangt via de mail, na uw bezoek aan Zuyderland. In deze vragenlijst stellen wij vragen over uw ervaring bij ons. De resultaten van deze vragenlijsten gebruiken wij om onze zorg te verbeteren. Lees hier verder >>
Een spiegelgesprek is een kringgesprek met acht tot twaalf personen. Het gesprek gaat over de zorg die u in Zuyderland ontvangen heeft. Wij noemen dit een spiegelgesprek, omdat u ons als het ware een spiegel voorhoudt. De betrokken Zuyderland-medewerkers zijn hierbij aanwezig en mogen alleen luisteren, niet meepraten.
Het doel van een spiegelgesprek is: luisteren naar uw verhaal en daarvan leren. Zo maakt het gesprek onze medewerkers (opnieuw) bewust van de positie en beleving van u. Hierdoor kunnen wij onze zorg verbeteren.
Binnen Zuyderland werken sommige afdelingen met moodboards. Een moodboard is een hulpmiddel voor ons om u beter te leren kennen en het gesprek met u aan te gaan over wat u belangrijk vindt in het leven. Zie hieronder ons moodboard.
Zuyderland is altijd op zoek naar mangomomenten. Mangomomenten zijn de onverwachte, verrassende acties of gebaren tijdens de zorg tussen u, uw familieleden en/of zorgmedewerkers. Deze momenten maken voor u het verschil in zorg en is een mooie en fijne beleving.
Zie hieronder een voorbeeld van een mangomoment van een patiënt bij Zuyderland.
Heeft u een mangomoment beleefd binnen Zuyderland, dan horen wij dat graag! Mail naar: persoonsgerichtezorg@zuyderland.nl
De What Matters To You (wat is voor u belangrijk) dag is een speciale dag voor Zuyderland, en anderen ziekenhuizen in meerdere landen. Elk jaar vindt deze dag rond 6 juni plaats. De dag is erop gericht om te ondersteunen bij en aan te moedigen om vaker met de patiënt in gesprek te gaan over wat voor deze patiënt belangrijk is. Op deze dag worden zorgmedewerkers aangemoedigd om extra aandacht te besteden aan de kleine dingen die belangrijk zijn voor u als patiënt en uw familie. Het doel is dat mensen zich aangemoedigd voelen deze gesprekken te blijven voeren ook na de What Matters to you? dag
De Cees Sterk Prijs is vernoemd naar voormalig bestuurder Cees Sterk, van Zuyderland. Met de prijs wilt hij laagdrempelig, goede voorbeelden stimuleren, verder ontwikkelen en verspreiden binnen Zuyderland. Hiervoor stelt Kwaliteit en Veiligheid jaarlijks een geldbedrag van €5.000,- beschikbaar.
De prijs wordt uitgereikt aan initiatieven die gericht zijn op de zorg voor kwetsbare ouderen in het ziekenhuis en met name bijdragen aan kwalitatief hoogwaardige zorg, leiden tot het verbeteren van de communicatie in de (transmurale) zorgketen en/of gericht zijn op het verbeteren van de kwaliteit en veiligheid van de zorg in het algemeen.
Een jury, bestaande uit iemand van de BestuursRaad, een huisarts, hoogleraar van de universiteit Maastricht, een vertegenwoordiger van de cliëntenraad en uiteraard Cees Sterk zelf, bepalen wie van de ingezonden initiatieven genomineerd wordt. Via een pitch kunnen genomineerden hun initiatief presenteren, waarna de jury beslist wie de winnaar is / winnaars zijn.
Heb jij een leuk of mooi initiatief ontwikkeld voor jouw afdeling? Aarzel niet het aan te melden bij CeesSterkPrijs@zuyderland.nl.
Denk niet te groot, het zijn vaak de kleine dingen die het verschil maken!
TIP! Bekijk hieronder een persoonlijk filmpje van Cees Sterk om mee te doen aan de Cees Sterk Prijs!
In het auditorium van Zuyderland Sittard-Geleen is vrijdag 18 juni voor de derde keer de Cees Sterk Prijs uitgereikt. In totaal werd er €5.000,- ter beschikking gesteld voor kleine, laagdrempelige initiatieven die gericht zijn op het verbeteren van de zorg en communicatie met betrekking tot kwetsbare ouderen in het ziekenhuis en de transmurale zorgverlening.
Na vier enthousiaste en inhoudelijk goede pitches werd een publieksstem uitgebracht. De jury ging vervolgens in beraad terwijl Richard Rohi zorgde voor stemmige saxofoonklanken. De eerste prijs (€ 2.000,-) ging naar het Adviesteam Kwetsbare Ouderen van afdeling West 52 in Sittard-Geleen. De overige genomineerde initiatieven kregen alle drie een prijs van €1.000,- .
De jury vond de ingediende initiatieven van goed niveau en volledig aan de criteria voldoen. Daarom werden alle initiatieven beloond, zodat deze vier initiatieven verder tot ontwikkeling kunnen worden gebracht. Cees Sterk besteedde in zijn slotwoord nog aandacht aan de ongelooflijke prestatie die afgelopen jaar door zorgmedewerkers is geleverd.
In juni 2022 wordt er weer een Cees Sterk Prijs uitgereikt aan kleinschalige, laagdrempelige initiatieven. Ben je geïnspireerd geraakt? Houd dan Zuydernet in de gaten voor inschrijfmogelijkheden.
De ‘Dignity Case’ is een klein doosje, gemaakt door medewerkers van Zuyderland, waar u persoonlijke spullen, zoals een bril, kunstgebit of hoortoestel in kunt leggen. Dit doosje gaat met u mee naar de operatiekamer en wordt aan het bed vastgemaakt. Zo hoeft u deze spullen niet achter te laten op de afdeling en heeft u deze spullen gelijk tot uw beschikking na uw operatie.
Zie hieronder een foto van het doosje.
De Zuyderland Speld is een prijs en wordt jaarlijks uitgereikt aan een medewerker van Zuyderland. De Speld is dus bedoeld voor diegene die écht het verschil kan maken voor u en onze collega’s. U kunt als patiënt of naaste ook stemmen op een Zuyderland-medewerker. Zodra er weer een nieuwe stemronde plaatsvindt, wordt dit aangegeven op de website.
Om onze zorg te blijven verbeteren en uw ervaring zo betekenisvol te laten zijn, waarderen wij uw mening. Wij vinden het van belang dat wij horen als u ergens niet tevreden mee bent. Juist u kunt het best beoordelen of diensten goed of minder goed zijn. Wilt u meer weten of een klacht indienen? Lees hier verder >>