‘Van patiënt naar polikliniekmedewerker Urologie’
Rob Smeets
Urologie‘Van patiënt naar polikliniekmedewerker Urologie’
Nadat Rob Smeets (33) zijn opleiding tot administratief medewerker afsluit, lijkt zijn loopbaan uitgestippeld. Hij vermoedt op dat moment niet dat hij ooit voor Zuyderland gaat werken. Voor hem is in die tijd het ziekenhuis niet meer dan een gebouw waar hij af en toe langs rijdt en waar hij geboren is. Als Rob oncologisch patiënt wordt, verandert zijn kijk op het ziekenhuis.
Rob: ‘In 2012 ging ik op aandringen van mijn kapper naar de huisarts. Daarna begon een zwarte periode in mijn leven. In dat jaar werd op mijn hoofdhuid een agressieve vorm van huidkanker (melanoom) ontdekt met uitzaaiingen. Ineens ging alles in stroomversnelling. Dat ziekenhuis, waar ik niks mee had, begon een belangrijke plaats in te nemen in mijn leven. Ik was 26 jaar en volledig afhankelijk van mensen in witte uniformen. Ik was bang en wist niet wat me te wachten stond. Gelukkig had ik vriendelijke en zorgzame medewerkers om me heen die me een veilig gevoel gaven. Nog steeds ben ik al diegenen die mij behandelden, verzorgden en steunden, zeer dankbaar. Door deze ervaring besloot ik in 2016 om als vrijwilliger te gaan werken bij de afdeling Oncologie in Sittard. Ik was nog steeds afgekeurd voor een reguliere baan, dus tijd was geen probleem. Als ervaringsdeskundige, maar vooral als mens, wilde ik een bijdrage leveren aan de zorg voor oncologische patiënten.’
In 2018 maakt Rob, door een laatste hersteloperatie, weer kans op de arbeidsmarkt. Het liefst wil hij binnen Zuyderland werken. Hij solliciteert en wordt aangenomen bij het Klanten Contact Centrum (KCC). Hij staat mensen te woord die vragen hebben of een afspraak willen maken bij een polikliniek.
In 2019 zoekt de polikliniek Urologie een polikliniekmedewerker. Rob ziet een nieuwe uitdaging, aarzelt niet en solliciteert. Ook hier is de sollicitatie succesvol. Hij heeft het hier helemaal naar zijn zin. De servicegerichte Rob staat altijd in de startblokken om zaken te regelen voor patiënten en hen te woord te staan bij vragen of onduidelijkheden. ‘Mijn ervaringen als vrijwilliger en als patiënt blijven me bij en die kan ik goed inzetten in de omgang met patiënten. In ons team leveren we goed werk en staat de service richting onze patiënten hoog in het vaandel.’
Rob: ‘Onlangs lieten onderzoeken zien dat er weer uitzaaiingen zijn in mijn hals. Hiervoor krijg ik om de twee weken immunotherapie bij het Oncologisch dagcentrum. Deze therapie is minder ingrijpend dan bestraling of chemo. Dankzij dit type behandeling kan ik blijven werken op de polikliniek. Ik blijf positief vooruit kijken.