Kennismakingsgesprek
In de week voorafgaand aan de start wordt u met uw kind uitgenodigd voor een rondleiding. Eventuele vragen die zijn ontstaan naar aanleiding van het opnamegesprek kunnen dan ook beantwoord worden.
Hoe bespreekt u de start binnen de behandelklas met u kind?
U kunt hierbij aangeven dat het tijdelijk naar een andere plek gaat, waar zorg en onderwijs samenwerken. Concrete voorbeelden van oefenpunten zijn : leren vriendjes maken, op een goede manier boos worden, weerbaarder zijn naar anderen, dat het thuis weer gezelliger wordt,. Niet alleen uw kind maar ook u als ouders gaan hiermee aan de slag om de dagen prettiger te laten verlopen en ieder van jullie zich fijner kan voelen.
De eerste dag
De eerste dag komt u met uw kind om half 9 naar onze locatie en worden jullie ontvangen door de groepsleiding. Er wordt een gezamenlijke start van de dag gemaakt.
Hoe ziet een eerste behandelperiode in de behandelklas eruit?
Elke behandelperiode duurt tussen 8-10 weken. Elke periode wordt afgesloten met een behandelteam bespreking waarin de behandeldoelen en voortgang besproken worden,. Samen met jullie wordt bepaald of de doelen op kindniveau alsook op ouder/gezinsniveau behaald zijn of dat we doelgericht verlengen met nog een behandelperiode.
In de afbouwfase wordt bekeken hoe u het met u kind samen verder goed geregeld krijgt en naar welk type onderwijs uw kind kan doorstromen. Dit schooladvies wordt door de leerkrachten uit ons team geformuleerd en onderbouwd.
De dagindeling binnen de behandelklas
Op maandag, dinsdag en donderdag is uw kind op locatie van 8.30 uur tot 15.00 uur. Op
woensdag en vrijdag zijn zij op locatie van 8.30 uur tot 12.30 uur.
Het vervoer wordt door u als ouders zelf uitgevoerd of door schoolvervoer. Kinderen nemen elke dag lunch (broodmaaltijd), fruit en drinken mee, dat in de ochtend- en middagpauze genuttigd wordt. Op woensdag en vrijdag hoeft u uw kind geen lunch mee te geven.
Vakanties
In de vakantie periodes vindt er geen onderwijs plaats maar loopt de behandeling door. In samenspraak met jullie ouders wordt per vakantie besproken of en hoe vaak u kind naar de Triangel komt, dit mede afhankelijk van de gestelde behandeldoelen.
Vernieling
In de groep komt het wel eens voor dat kinderen iets stuk maken van speelgoed of materiaal dat van Zuyderland is. We hebben hier duidelijke afspraken over gemaakt wat we hiermee doen binnen onze afdeling. Indien iets per ongeluk gebeurt, wordt dit in rekening gebracht bij onze afdeling. Als kinderen opzettelijk iets stuk gooien of stuk maken, krijgen ze een straftaak op de groep. Daarnaast worden de kosten hiervoor bij u als ouder (s)/verzorger (s) in rekening gebracht.
Sociale contacten
Wanneer uw kind enige tijd in de behandelklas is, kan het best voorkomen dat er vriendschappen ontstaan en kinderen buiten groepstijd met elkaar willen afspreken. Vanuit het kind gezien is dit wellicht vanzelfsprekend, echter vanuit de groep is dit niet wenselijk zo lang uw kind geplaatst is. Wij kennen de kinderen ieder met hun eigen achtergrond en problematiek en stemmen hier dagelijks op af. Dit is niet altijd mogelijk en vanzelfsprekend in situaties buiten de groep of in de thuissituatie, wat mogelijk voor onverwachte probleemsituaties of een extra belasting voor u als ouder kan zorgen. Daarnaast willen we het evenwicht in de groep niet verstoren door het ontstaan van subgroepjes binnen de groep, wat in de behandeling onnodige complicaties met zich mee kan brengen. Voor alle kinderen is het opbouwen van vriendschap en sociaal contact van groot belang. Daarom bieden we de kinderen dagelijks volop tijd om met elkaar te spelen binnen de groep en hun vriendschap vorm te geven.
Social media/gamen
Het kan voorkomen dat kinderen buiten groepstijd contact met elkaar hebben via social media/gamen. Het is voor de kinderen niet altijd gemakkelijk om online contact op een goede manier vorm te geven, dit kan het evenwicht in de groep verstoren. Hoewel social media/gamen ook binnen onze behandelklas een thema is waaraan we aandacht besteden, willen we ouders ook vragen hier alert op te zijn en hier grenzen in aan te geven, eventueel in overleg met de mentor of behandel coördinator.